«

»

Kwi 16

Wielkanocne dekoracje

Tegoroczne zaklikowskie dekoracje cechują się prostą formą wykonania, opartą na naturalnych materiałach. W skład dekoracji świątecznych wchodzą : „Ciemnica” – miejsce uwięzienia Jezusa, „Grób Pański” oraz kompozycja kwiatowa w prezbiterium świątyni. 

„Ciemnica” bazuje na surowości – połączeniu cegły z drewnem. Ceglana posadzka i ściana frontowa wykonane w klimacie modlitewnym Wspólnoty z Taize współgrają z zamykanym metalową kratą tabernakulum z lipowego pnia. Na nim osadzone zostało dzieło bieszczadzkiego artysty Zdzisława Pękalskiego – „Chrystus Uwięziony”. Ważną rolę odgrywają kwiaty – osadzone na lipowych pniach doniczki z pekoniami oraz bukiety z czerwonego anturium oraz biało – czerwonych goździków, przeplatane pnączem akacji. W refleksji pomaga gra świateł – czerwone oświetlenie LED, oświetlenie punktowe oraz naturalne światło małych świeczek, umieszczonych w ceglanej ścianie frontowej. Do modlitewnego zamyślenia zmusza umieszczony na bordowym tle cytat z twórczości zaklikowskiej poetki i humanistki Anny Nagórskiej: „Serce ludzkie jest czasem okrutną ciemnicą, w której się Zbawicielu uwięzić pozwalasz…”

„Grób Pański”, podobnie jak „Ciemnica” bazuje na surowości wykonania. Szary kamień tworzy podłoże, zaś z piasku wykonany został kopiec grobu, na którym spoczęła figura Chrystusa. Ściana frontowa wykonana została z białych pustaków. Klimatowi zadumy nad tajemnicą śmierci sprzyjają białe kwiaty – kalie i hortensje. Istotną rolę odgrywa również gra świateł – naturalne światło czerwonych zniczy, czerwony LED oraz oświetlenie punktowe. Całość wieńczy umieszczony na szarym tle cytat zaklikowskiej poetki i humanistki Anny Nagórskiej: „Jesteśmy jak okręty spuszczone ze stoczni, płyniemy póki trzeba, aż Bóg rzeknie: spocznij!”

Dekoracja kwiatowa prezbiterium składa się z 450 żółtych i białych tulipanów, umiejscowionych przed ołtarzem głównym, ambonką oraz obok tabernakulum. Żywe wiosenne kolory tulipanów przypominają prawdę o rodzącym się po śmierci życiu – Zmartwychwstałym Jezusie. Ukazuje to także figura baranka przed ołtarzem – starotestamentalny symbol Jezusa, który stał się Ofiarą przebłagalną za nasze grzechy, abyśmy mogli zostać zbawieni.

 

(zdjęcia: Sylwia Janiszewska)